به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی سازمان هواپیمایی کشوری، حسین پورفرزانه، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که پیشتر در شهریورماه سال جاری بهمنظور بازدید و بررسی طرحهای در دست اجرا به جزیره کیش سفر کرده بود، از نزدیک در جریان روند آمادهسازی پروژههای قابل افتتاح قرار گرفت و آنها را مورد ارزیابی قرار داد. وی گفت: بهرهبرداری از تجهیزات نوین هوانوردی با هدف ارتقای سطح ایمنی، افزایش ظرفیت پذیرش مسافر و توسعه خدمات پروازی در جزیره کیش از اهمیت بالایی برخوردار است.
پورفرزانه اجرای این طرحها را موجب افزایش ایمنی و دقت ناوبری، کاهش مسیرهای پروازی و ارتقای بهرهوری در شبکه حملونقل هوایی کشور دانست و افزود: این پروژهها نقطهعطفی در توسعه زیرساختهای فرودگاهی بهشمار میروند. هر یک از طرحهای قابل افتتاح، از جمله باند جنوبی فرودگاه، برج مراقبت جدید، ساختمان تکنیکال بلاک، سامانه روشنایی CAT II و تجهیزات کمکناوبری DVOR/DME و ILS/DME، با هدف ارتقای ایمنی، افزایش ظرفیت و استانداردسازی عملیات پروازی به بهرهبرداری رسیدند.
باند جنوبی فرودگاه کیش به طول ۴۳۸۰ متر و عرض ۷۵ متر، با سطح آسفالتی استاندارد و سامانه روشنایی CAT II، امکان فرود ایمن در شرایط دید کم را فراهم میکند. همچنین نصب تجهیزات مدرن ناوبری و ارتباطی موجب افزایش دقت هدایت هواپیماها، کاهش مصرف سوخت و کوتاهتر شدن مسیرهای پروازی شده است.
برج مراقبت پرواز جدید و ساختمان تکنیکال بلاک نیز با بهرهگیری از فناوریهای روز، نقش مهمی در ارتقای سطح خدمات مدیریت ترافیک هوایی و نظارت بر ترافیک پروازهای جزیره ایفا میکنند. این برج مجهز به سامانههای سوئیچینگ (VCCS)، فرستنده و گیرندههای رادیویی، سامانههای کمکناوبری و سیستمهای ارتباطی پیشرفته است که کنترل پروازها را با حداکثر ایمنی و دقت ممکن میسازد.
همزمان با بهرهبرداری از این پروژهها، طرحهای جدید ناوبری و تقرب شامل مسیرهای هوایی متصل به شبکه هوایی کشور (En-Route)، مسیرهای ورودی (STAR)، خروجی (SID) و طرحهای تقرب دقیق (ILS) نیز در مسیر بهره برداری قرار گرفت.